sobota, 13 września 2014

Sprawności szkolne

źródło: http://pl.freepik.com
Pomysł wprowadzenia sprawności szkolnych zrodził się przy okazji realizacji projektu "Szkoła Globalna". Wśród wielu działań, jakie zostały podjęte przez koleżanki, znalazły się także moje pomysły.
Czym są sprawności szkolne?
Pomysł sprawności szkolnych zaczerpnięty został z metodyki zuchowej. Takie sprawności zdobywają dzieci w gromadach zuchowych indywidualnie i zespołowo. Towarzyszy temu zabawa, dzięki której dzieci uczą się nowych umiejętności, zdobywają wiedzę, poszerzają swoje zainteresowania, ale także wyrabiają pewne pozytywne nawyki czy sposoby zachowania. Sprawności szkolne to zbiór określonych zadań do wykonania przez dzieci, po których wykonaniu uzyskują wcześniej określone przywileje i nagrody. Zadania te tworzone są przez samych nauczycieli, którzy dostosowują je do własnych potrzeb.
Jak tworzyć sprawności szkolne?
Na początku pracy ze sprawnościami powinniśmy określić cele i zasady ich zdobywania. Naszym celem – zgodnie z programem „Szkoły Globalnej” – było wyposażenie uczniów w wiedzę dotyczącą trzech obszarów tematycznych projektu: prawa człowieka, sprawiedliwy handel i ochrona środowiska naturalnego. Powstały więc regulaminy trzech sprawności: Znawca praw człowieka, Uczciwy obywatel świata i Ekolog.

Zdobywamy sprawności. I co dalej?
Sprawności szkolne przedstawione powyżej mogą przygotować najmłodszych uczniów do udziału w happeningu z okazji kolejnej rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Każde dziecko, które zdobędzie sprawność z klasą może być wypisane na Liście Zdobywców Sprawności. Taka lista może zostać wywieszona w widocznym miejscu szkoły lub na stronie internetowej.

Zapraszam do przeczytania całego artykułu, w którym znajdują się wymagania poszczególnych sprawności szkolnych. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz