poniedziałek, 22 września 2014

Po europejsku...

źródło: www.wyborcza.pl
Od początku swojej pracy w szkole prowadzę różne zajęcia o tematyce europejskiej. Prowadziłam Szkolny Klub Europejski, którego celem było przygotowanie uczniów do przyjęcia Polski do UE. Później - do obchodów 5- i 10-lecia. 
Poniższe propozycje stanowiły całość zajęć otwartych dla nauczycieli polskich i czeskich, śmiało jednak można wykorzystać pomysły fragmentarycznie. 
W kolejnym poście zaproponuję sprawności europejskie (o sprawnościach szkolnych pisałam w poprzednim poście). 
Rozpoczęcie zajęć.
Powitanie uczestników zajęć oraz gości.

Przed zajęciami uczniowie otrzymali karteczki, na których zapisane było jedno tylko słowo: Europa.... Zadaniem uczniów było zapisać ciąg dalszy tego słowa i przyniesienie tej karteczki na zajęcia.

Zadanie 1: Co to jest Europa?
Uczniowie trzymają w rękach karteczki ze zdaniami o Europie, które przygotowali w domu przed zajęciami. Zdania te mają pomóc nauczycielowi prowadzącemu zorientować się w poziomie wiedzy uczniów oraz w sposobie ich myślenia o Europie. Zdania mogą być dokończone na wiele sposobów – nauczyciel rozdając karteczki nie sugerował żadnych odpowiedzi, np. Europa to kontynent. Europa jest duża. Europa to kontynent, na którym żyjemy, itp.
Na podłodze leży duży arkusz papieru z narysowanym kształtem Europy. Uczniowie siedząc w kręgu kolejno odczytują swoje karteczki i przyklejają je na arkuszu w dowolnym miejscu. Jeśli jakieś zdanie wymaga komentarza ucznia lub nauczyciela robimy to na bieżąco. Jeśli zdanie nie jest prawdziwe (zawiera błąd merytoryczny) zachęcamy uczniów do jego poprawienia.
Arkusz wieszamy w dowolnym miejscu sali i w razie potrzeby możemy się do niego odwoływać w trakcie zajęć (jeśli zawierał treści związane z zajęciami; jeśli nie – traktujemy to jako ćwiczenie zakończone).

Podział uczniów na 4 zespoły:
Uczniowie losują karteczki, na których jest zapisane słowo powitania w czterech językach: angielskim, czeskim, niemieckim i francuskim. Uczniowie chodząc po klasie mają się z sobą wzajemnie przywitać i odszukać swój zespół. Zespoły siadają w wyznaczonych przez flagi miejscach.

Zadanie 2: Czy znasz kraje Unii Europejskiej?
Każdy z czterech zespołów otrzymuje kopertę, w której znajdują się nazwy 6-7 krajów UE, ich stolice i flagi (różne dla każdego zespołu). Zespoły łączą nazwę kraju z jego stolicą i flagą i przyklejają na dużych arkuszach papieru. Do dyspozycji uczniów są włączone komputery z dostępem do Internetu – w razie potrzeby zespoły mogą z nich korzystać, by zdobyć potrzebną informację lub by ją sprawdzić.
W podsumowaniu zadania zespoły prezentują swoje prace i zawieszają w widocznym miejscu sali.

Zadanie 3: Znaki łączące całą Europę.
Tym, co łączy wszystkie kraje Europy są znaki drogowe – wszędzie są takie same. Każdy kierowca je zrozumie bez względu na kraj, z którego pochodzi i języki, które zna. Uczniowie (nadal w zespołach) otrzymują podpisy do znaków w języku angielskim (bez języka polskiego) i dobierają je do odpowiednich obrazków przedstawiających znaki drogowe. Kierowca zatrzymany przez policję powinien umieć powiedzieć, jaki znak widział i co on znaczy. Zaczynamy więc od tych najprostszych. Na trudniejsze przyjdzie czas później.
 
Zadanie 4: Czy znasz tę postać?
Zespoły – jak wyżej – otrzymują kartę pracy, na której będą zapisywać swoje odpowiedzi.
Przed zajęciami uczniowie z klasy V zostali poproszeni o przygotowanie strojów charakterystycznych do następujących postaci historycznych lub literackich: król Henryk VIII, Dziewczynka z zapałkami, Robin Hood, Napoleon, Sherlock Holmes, król Popiel.
Postaci te prezentują się kolejno uczniom biorącym udział w zajęciach. Zadaniem zespołów jest napisać na swojej karcie pracy jaka to postać i podać dodatkowe informacje (np. że miał 6 żon, że jest to postać z baśni Andersena, itp.).

Zadanie 5: W sklepie...
Nauczyciel zaprasza zespoły na zakupy. W sklepie podany jest aktualny przelicznik walut: euro, funt GB, korony czeskie. Przy każdym artykule podane są ceny w tych trzech walutach. Ponieważ każdy Polak zawsze przelicza, jak najkorzystniej dokonać zakupów, więc zadaniem zespołów będzie zrobić zakupy wydając jak najmniej. W portfelu każdego zespołu są wszystkie trzy waluty i mogą wybrać, jaką walutą zapłacą za dany towar. Nauczyciel wcześniej przelicza, jaki powinien być ostateczny, najbardziej korzystny wynik każdego zespołu, by nie zajmowało to czasu przeznaczonego na zajęcia.
Każdy zespół ma na swojej liście zakupów coś innego, dlatego wyniki zespołów będą różne. Wynik powinien być podany w PLN.

Zadanie 6: Biuro podróży „American Traveller”
Głównym celem tego biura podróży jest zachęcanie amerykańskich bogatych turystów do przyjazdu do Europy (a mają oni pieniędzy tyle, że bez problemu mogą zwiedzać cały świat, nie tylko Europę). Przyjeżdżając na nasz kontynent wydają swoje dolary, dzięki czemu kraje europejskie mogą się bogacić. Biuro podróży musi więc przygotować ciekawą ofertę, która ukaże piękno Europy i jej atrakcje.
Każdy zespół przygotowuje swoją ofertę z dostępnych materiałów: kolorowych gazet, folderów itp. na dużych arkuszach papieru. Ważne, aby język był dobrany do odbiorcy (czyli – język angielski).
Po zakończeniu pracy zespołów następuje prezentacja ofert, a „Amerykanie” (nauczyciele biorący udział w zajęciach) oceniają, czy chętnie skorzystaliby z oferty tych biur podróży.

Zadanie 7: Europa...
Uczniowie siadają w kręgu. Każdy z nich otrzymuje karteczkę z napisem „Europa...” (taką samą, jaką otrzymał przed zajęciami) i uzupełnia ją po raz drugi. Czy po zajęciach nasza wiedza o Europie się poszerzyła? Czy dowiedziałem się czegoś nowego, co przykuło moja uwagę? Co mnie zainteresowało?
Podobnie jak na początku zajęć każdy uczeń odczytuje treść swojej karteczki i przykleja ją na arkusz papieru – ten sam, co na początku zajęć. Sprawdźmy, czy te zdanie się powtarzają, czy są teraz bogatsze, ciekawsze i pełniejsze?
Jeśli są bardziej rozbudowane i bogatsze w treści znaczy to, że nasze zajęcia przyniosły oczekiwane efekty w postaci poszerzenia wiedzy
o Europie.

Zakończenie zajęć.
Podsumowanie, podziękowanie uczniom i nauczycielom za udział w zajęciach. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz