niedziela, 7 września 2014

Ocenianie kształtujące

www.ceo.org.pl
Elementy oceniania kształtującego stosowałam już w poprzednich latach. Coraz bardziej jednak doceniam pozytywne jego aspekty, by nie wprowadzać nowych. Z książki Danuty Sterny "Ocenianie kształtujące w praktyce" wybrałam kilka elementów, które najbardziej mi się podobały.
1. Metodnik -oryginalnego nie stosowałam jak do tej pory. Korzystam z pomysłu na kolory świateł drogowych do sprawdzania rozumienia nowego materiału, do udzielania odpowiedzi (zielona kredka - zgadzam się, czerwona - nie zgadzam się).
2. Prezentowanie celów lekcji - często robię to w formie obrazkowej dla młodszych dzieci jako mapy lub puzzli z obrazkami lub spisanymi celami. Elementy puzzli prezentuję oddzielnie i składam z nich całość, by pokazać - obrazowo - jak cele tworzą lekcję.
3. Zadania podsumowujące -  na zakończenie każdej lekcji - całkiem dobre źródło informacji zwrotnej dla nauczyciela. Trzeba tylko poczekać, aż minie okres fascynacji tą techniką, kiedy uczniowie zaczynają formułować je szczerze i konkretnie. Na początku wszystko jest "fajne".
4. Udzielanie informacji zwrotnej - oceniam niektóre prace - zwłaszcza projektowe - oceną opisową.


fot. własna
Ostatnio wpadła mi w ręce inna książka tej autorki - "Uczę (się) w szkole". Konkretna, pełna przykładów i... bardzo motywująca do ich wypróbowania. Tak więc zdecydowałam się poszerzyć wachlarz stosowanych technik o nowe.

Dla zainteresowanych - książka dostępna jest TUTAJ

Co będzie nowego?

- wprowadzam zasadę nie zgłaszania się na lekcji - zamiast tego pary będą wspólnie odpowiadały na zalaminowanej białej kartce z użyciem markera do białych tablic (whiteboard - suchościeralny). Już poprosiłam o zakup markerów i... paczki chusteczek higienicznych do ich ścierania.

- zdania podsumowujące będę na zakończenie każdej lekcji mocować do tablicy, aby każdy mógł wybrać to, które najbardziej mu odpowiada.

- te same zdania podsumowujące uczniowie wkleją sobie do zeszytu - na pierwszą stronę, by mogli do nich wracać nie tylko pod koniec lekcji, ale i w domu (nie wiem, czy ktoś ich będzie w domu rzeczywiście używała, ale spróbować warto).

O innych technikach napiszę, gdy już je wdrożę.

Poniżej moje przygotowanie do wdrożenia technik opisanych wyżej.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz